Beskrivelse
Ombord på Martha, historiens hovedperson, er det vigtigt at alle har det godt, at maden er i orden, og at tempoet ikke er for stresset. Også er det naturligvis også vigtigt, at man har rene hænder, specielt gælder det fyrbøderen Alexander (Stavros Christofides) når han går til bords. Det kontrolleres meget strengt af hovmesteren Watson (Ove Sprogøe). Det drejer sig altså først og fremmest om at have det godt, og på skibsdrengen Halfdans (Birger Jensen) 17 års fødselsdag skal alle have det ekstra godt. Halfdan er ikke videre populær, han er meget klodset, og meget dum, og han er mester i at sige og gøre de forkerte ting på de forkerte tidspunkter, men fejres det skal han. Han skal også have en gave og da de øvrige besætningsmedlemmer erfarer at han endnu har haft en pige løser det efter en del diskussion, helt naturligt deres gaveproblem, ”Damen” Helena (Eleni Anoussakis) bliver købt og overrakt fødselaren ved en pragtfuld fest hvor der danses, synges og drikkes til den lyse morgen. Men han får ikke megen fornøjelse ud af dette arrangement, fordi han er gået under bordet. Mens alt dette sker langt fra Danmark udspilles der et drama i København skibsreder O. P. Andersen (Helge Kjærulff-Schmidt) kommer 20 minutter før på kontoret end han plejer. En stor oliekontrakt er ved at glide ham af hænde. Hans ærkefjende den Norske skibsreder Tore Amundsen (Sverre Wilberg) har også givet tilbud til Shahen i Abbeden. O. P. beordre sin sekretær Frk Bruun (Lily Weiding) til at kontakte hans datter Elinor (Hanne Borchsenius) i Rom, og beordre hende til omgående at møde ham i Athen, O. P. er rasende over hendes optræden i et skandaleblad. Da besætningen vender tilbage til Martha i løftet stemning er katastrofen sket. O. P. hans datter og hans sekretær er ankomme, og han meddeler dem at han agter at tilbringe de næste 4 dage ombord på Martha. Det skaber total panik. Martha er en gammel kulfyret skude eller som Kaptajn Nielsen (Karl Stegger) sige helt uden komfort, men det er OK for O. P. Nu begynder der at ske ubehagelige ting for besætningen. O. P. vil inspicerer skibet fra for til agter han er ryster over skibets forfatning, råd og rust, manglende gelænder og trappetrin, filtrede bunker af tovværk, lappede presenninger, og tomme ølflasker flyder over hele skibet. Dette passer ikke helt med skibets reglement. Dette medvirker at Kaptajn Nielsen bliver fyret på grund af dovenskab og uduelighed. O. P. opdager at radiotelegrafisten Marius Knudsen (Paul Hagen) er ordblind så han flygter med i maskinrummet til Maskinmester Brovst (Poul Reichhardt), dernæst bliver 1. Styrmand (Henrik Wiehe) bedt om at udregne deres position og resultatet bliver at de befinder sig midt i Peterskirken i Rom, så han får også sparket. O. P. vil helst fyre hele besætningen og sende Martha direkte til ophugning, men han har brug for hende for at komme først i kapløbet om den fede oliekontrakt. Det bliver Marthas redning. Amundsens skib ”Harald” er en helt ny hurtiggående damper, O. P. ser ingen anden udvej end igen at ansætte det fyrede mandskab. Det lykkedes selvfølgelig at lure Nordmanden det viser sig at Helena uden besætningens viden har sneget sig ombord, og nu får Watson hende til at udfører en æggende strip tease på broen senere afsynges en Norske nationalmelodi alt imens styrmanden, Elinor og Knud Hansen (Morten Grunwald) entre ”Harald” og stjæler en ”Lokumspumpe” til maskinen på Martha. Efter den vellykkede aktion sejler de gennem ”Strædet” en meget vanskelig passage. Opvisningen og dristigheden bevirker at Marthas tapre besætning haler oliekontrakten hjem til O. P. der her til sidst er faldet for hendes helt specielle charme og ikke mere taler om ophugning.
 


Medvirkende:
Ove SprogøeWatson - hovmester
Morten GrunwaldKnud Hansen - 3 maskinmester
Poul ReichhardtBrovst - maskinmester
Poul BundgaardAlf - 2. Maskinmester
Karl SteggerPeter Nielsen - kaptajn
Preben KaasKok
Helge Kjærulff-SchmidtO. P. Andersen - skibsreder
Lily WeidingFrk. Bruun - sekretær
Hanne BorchseniusLone Andersen - skibsrederens datter
Eleni AnoussakisHelena - græsk pige
Henrik WieheStyrmand
Birger JensenHalfdan - skibsdreng
Paul HagenMarius Knudsen - radiotelegrafist
Bjørn Puggaard-MüllerJohansen - O.P.'s højre hånd
Gunnar BigumRegnskabschef
Holger VistisenDørmand
Sverre WilbergTore Amundsen - Norsk skibsreder
Sotiris MoustacasHector
Anthony PapadopoulosAias
Odd WolstadKaptajn på Harald
Lone LutherRengøringsdame
Stavros ChristofidesAlexander - fyrbøder
Henning BahsMand på taget af rederiet

Kredits:
InstruktionErik Balling
ManuskriptPreben Kaas
ManuskriptErik Balling
ManuskriptHenning Bahs
MusikBent Fabricius-Bjerre
MusikVanghelis Pitsiladis
IdeHenning Bahs
IdePreben Kaas
DekorationerHenning Bahs
Still fotografJørgen Schytte
KostumerLotte Dandanell
TonemesterHans W. Sørensen
ProduktionslederBo Christensen
Make-upKaren Balsner
KlipBirger Lind
AssistentAndreas Gottschalch Møller
AssistentJoachim Rothe
AssistentTorsten Degn
FotografJørgen Skov
ProduktionsselskabNordisk Film A/S
Instruktion assistentSten Hasager
RekvisitørHelge Hansen
ScriptKäthe Restrup
UdlejningNordisk Film A/S
Produktions assistentFrancis Carabott

Lokationer:
Amalienborg Slotsplads
Skovshoved Havn

Filmen har sidst været vist på TV:
3/8-2014 på TV2 Charlie   klik for at se flere
23/3-2014 på TV2 Charlie
20/10-2013 på TV2 Charlie
6/7-2013 på TV2 Charlie
5/5-2013 på TV2 Charlie
26/2-2013 på TV2 Charlie
27/12-2012 på TV2 Charlie
19/9-2010 på TV2 Charlie
16/5-2010 på TV2 Charlie
25/3-2010 på TV2 Charlie
31/12-2009 på TV2 Charlie
4/10-2009 på TV2 Charlie
17/6-2009 på TV2 Charlie
24/2-2009 på TV2 Charlie

Iøvrigt:
Filmen blev optaget i sommeren 1967 på en gammel dansk båd i det græske farvand.

Det var Erik Ballings plan at lave filmen i Jugoslavien, hvor produktionsomkostningerne var lave, men efter i 14 dage forgæves at have rejst Adriaterhavskysten tynd i jagten på et passende skib måtte Henning Bahs og produktionsleder Bo Christensen vende næsen mod Grækenland.

På en stor skibskirkegård på reden ud for Athen's havneby Piræus spottede Henning Bahs - blandt hundrede andre halvrustne vrag - et bestemt skib, som svarede til hans forestillinger om "Martha". Skibet var bygget på B&W i 1927. Efter lange forhandlinger lykkedes det at få en aftale med ejerne - to græske brødre, der skulle have ansvaret for at sejle skibet under optagelserne. Et par uger efter at de havde forladt Piræus ændrede situationen sig dramatisk, da en gruppe oberster tog magten i Grækenland ved et højreorienteret militærkup - og afsatte regeringen og parlamentet.

Skuespillerne og filmholdet var indlogeret i byen Vouliagment syd for Athen.

Ude i bugten var "Martha" ankret op mellem alle de græske rigmænds lystyachter og luksusskibe bl.a. olimilliardæren Onassis'.

Stik imod aftalen havde de græske brødre undladt at fylde vand på Marthas ballast-tanke med det resultat at skruen stak halvt op over vandlinjen. Det blev den ved med filmen igennem og skibet fik derfor en noget særpræget fremtoning. Samtidig ville de græske myndigheder ikke lade filmudstyret slippe gennem tolden, men beslaglagde det i dagevis - og først efter at danskerne havde betalt en anseelig sum dollars i bestikkelse blev udstyret frigivet - og optagelserne kunne komme i gang. Omkring 90% af alle optagelser foregik ude på selve skibet, hvor alle lokaliteter blev inddraget. Det gjaldt også scenerne i maskinrummet, hvor både skuespillere og teknikere, - den ene gang efter den anden - måtte flygte op på dækket, når det gamle maskineri begyndte at hvæse og opføre sig uregelmæssigt - alt mens den græske maskinmester klatrede rundt på rørføringer og stiger og drejede på ventiler og stoppede klude i diverse utætheder, mens han brugte de værste græske gloser.

Vejrets luner - og ikke mindst også skibsmotorens og den græske besætnings luner betød masser af ventetid, som skuespillerne fordrev med kortspil under parasollerne oppe på det øverste dæk, hvor der blev behov for at svale sig med nogle kølige øl. Fiktion og virkelighed kunne derfor flyde sammen. Det er ikke ret mange scener i filmen, hvor der ikke optræder enten øl eller brændevin.

(Kilde: Nordisk Film - en del af Danmark i 100 år).

Efter udebillederne i Grækenland blev de sidste atelierscener filmet på Nordisk Film i Valby.




I 1967 tog et dansk filmhold med Erik Balling og Henning Bahs i spidsen til Piræus og den nærliggende ø Salamis.

På øen Salamis havde man fundet hovedrolleindehaveren til den film, der blev indspillet i sommeren 1967.

Skibet var på det tidspunkt ejet af de græske brødre Roussos og rustbunken S/S Margarita på 1.600 brutto register tons, havde netop afviklet sin sidste tur mellem Casablanca og Italien.

Nu lå hun og ventede på at lide skrot døden, dette så snart sommerferien var slut for det firma der skulle ophugge hende.

Filmprojektet blev noget vanskeliggjort, af at på det tidspunkt hvor filmen skulle optages, var der nogle græske oberster der selvbestaltet havde overtaget magten i Grækenland ved et militær kup.

Filmen blev dog, som vi ved optaget og i den forbindelse blev S/S Margarita genfødt i skikkelse af S/S Martha under dansk flag og sluttede dermed sit liv under Dannebrog som hun i sin tid startede under som S/S Aslaug, en cirkel var bundet sammen.

Skibet var bygget 1927 på B&W og fik navnet S/S Aslaug. I 1951 blev skibet solgt til det svenske rederi Resurs AB og blev nu omdøbt til S/S Singorita af Helsingborg. Hun tjente under svensk flag frem til 1956, hvor hun kom under Libanesisk flag og frem til 1967 bl.a. sejlede for et tysk rederi Kormoran under navnet S/S Margarita. I vinteren 1967 / 1968 gik virkelighedens S/S Martha alias S/S Margarita over i historien og eksisterer nu kun på film.