Birgit Sadolin | |
Karl Stegger | |
Kirsten Søberg | |
Morten Grunwald | |
Axel Strøbye | |
Ove Sprogøe | |
Poul Bundgaard | |
Sigrid Horne-Rasmussen | |
Bjørn Puggaard-Müller | |
Arthur Jensen | |
Jan Priiskorn Schmidt | |
Henry Nielsen | |
Erik Kühnau | |
Ole Søltoft | |
Hugo Herrestrup | |
Jesper Langberg | |
Bent Vejlby | |
Valsø Holm | |
Ove Rud | |
Holger Vistisen | |
Marteng Pedersen | |
Flemming Dyjak | |
Gunnar Bigum | |
Bente Puggaard-Müller | |
Ernst Meyer | |
Alvin Linnemann | |
Jørgen Pedersen (Blue Boys) | |
Ib Juul Christensen | |
Inga Løfgren |
Instruktion | Annelise Reenberg |
Manuskript | Annelise Reenberg |
Manuskript | Peer Guldbrandsen |
Musik | Sven Gyldmark |
Dekorationer | Willy Berg Hansen |
Dekorationer | Otto Lund |
Still fotograf | Jesper Find |
Kopi | Johan Ankerstjerne A/S |
Kostumer | Edith Sørensen |
Tonemester | Georg Jensen |
Tonemester | Leon Seibæk |
Produktionsleder | Poul Bang |
Sangtekster | Peer Guldbrandsen |
Make-up | Birthe Lyngsøe |
Klip | Maj Soya Barkung |
Fotograf | Aage Wiltrup |
Fotograf | Ole Lytken |
Belysningsmester | Ove Hansen |
Produktionsselskab | Saga Studio |
Tone assistent | Preben Mortensen |
Instruktion assistent | Hans Peder Linde |
Fotograf assistent | Jesper Find |
Scenemester | Herbi Gärtner |
Udlejning | Teatrenes Films-Kontor A/S |
Tilrettelæggelse | Erik Larsen |
Efter roman af | Else Boyes |
Amalienborg Slotsplads |
27/4-2025 på TV2 Charlie klik for at se flere
9/6-2024 på TV2 Charlie
17/3-2024 på TV2 Charlie 22/3-2021 på TV2 Charlie 24/1-2021 på TV2 Charlie 9/9-2020 på TV2 Charlie 20/4-2020 på TV2 Charlie 22/1-2020 på TV2 Charlie 1/1-2014 på DR 1 31/12-2013 på DR 1 7/6-2009 på DR 1 23/5-2009 på DR 1 |
De udendørs kolonihavescener i filmen er optaget på Saga films grund på Annettevej, hvor man i selskabets have havde opført alle kulisser inkl. kommandobroen. Kulissen blev revet ned efter optagelserne var tilendebragt. Totalbilleder blev taget et sted på Amager (Kilde Preben Mortensen), muligvis kolonihaverne ved Kløvermarksvej bag Redan'erne ved Stadsgraven. Ifølge snesejler.dk blev der i filmen brugt optagelser af 4 forskellige ØK skibe plus et par små sekvenser, hvor det ikke har været muligt at identificere skibet. I starten af filmen ser man "Songkhla" på floden i Bangkok, men da den nye telegrafist i en sampan ankommer til skibet er det "Beira". Da de igen, (sidst i filmen) stævner ud fra København ser man i en kort sekvens, en M-båd ved kajen, som er enten, Malaya eller Morelia eller Malacca, (identificeret ved de 5 vinduer på broen) Ved afgang fra Frihavnen og på vej ud i Øresund er der skiftet over til en båd med A-master, og det er "Samoa". Handlingen i filmen "Een pige og 39 sømænd" bygger på bogen af samme navn, skrevet af Else Boyes, der selv sejlede som telegrafist, indtil hun giftede sig med en styrmand og slog sig ned i Australien. Udover Birgit Sadolin og Morten Grunwald deltog fotograf Ole Lytken og tonemester Georg Jensen i turen til Thailand. Om filmoptagelserne skrev "Ude og Hjemme" i flere udgaver 44, 45, 46 og 47 fra 1965. Nummer 44 og 45 fortæller om optagelserne i Bangkok, hvor man havde hyret en taxa med chauffør som statist og en færdselsbetjent til at holde nysgerrige på afstand. Optagelsen blev ekstraordinær dyr, for hver gang taxaen smed taget og chaufføren lagde kasketten, blev der udskrevet en bøde. Forklaringer til færdselsbetjenten hjalp intet, for i reglementet står der, at taxachauffører skal køre med kasket og taget skal være påsat under kørslen - (nummer 44). Birgit Sadolin bærer en lys paryk i filmen og en af de lokale Thai-piger skulle prøve parykken. Det kunne Morten Grunwald ikke stå for, så han blev fotograferet med en lyshårede mørk skønhed - (bladets nummer 45). I badeværelsesscenen med Birgit Sadolin deltog ikke blot Morten Grunwald - men mange mennesker trængtes i den beskedne dekoration. Ligeledes fra nummer 45 fortælles det, at ved hjemrejsen blev to fra filmholdet - fotografen Ole Lytken og tonemester Georg Jensen - tilbageholdt. De to måtte se resten af holdet flyve hjem. Årsagen hertil var, at deres 60 dages opholdstilladelse ikke var blevet kontrolstemplet efter 14 dages forløb. Filmfotografen og tonemesteren fik derved tre ekstra dage i Bangkok. De øvrige fra filmholdet havde også en opholdstilladelse på 60 dage, men de rejste hjem efter 12 dage. |