Sommer i Tyrol
Musikalsk lystspil. 25/9-1964
99 min. Farve. DVDVHS

Beskrivelse
Der hvor sommersolen skinner og Alperosen gror, hvor himlen er så blå, så blå, i de smukke Østrigske Alper nær Sankt Volfgang i Zalskammergut, finder man Gästhaus ’Den hvide hest’. Overkelneren Leopold Brantmeyer (Dirch Passer) er dødeligt forelsket i den smukke kromutter, Josepha Vogelhuber (Susse Wold). Hun nærer ikke de samme følelser for Leopold og afviser hans tilnærmelser. Josepha til gengæld er forelsket i fabrikant Sigismund Sülzheimer (Ove Sprogøe) fra Düsseldorff. Sigismund er noget af en kvindebedårer, som aldrig lader en chance for en flirt gå fra sig. Han er en trofast stamgæst i ’Den hvide Hest’, som han gæster hvert år. Han bor altid på værelse nr.4, hotellets bedste, og dette værelse har Josepha reserveret til ham. ”Desuden kan man ikke være andet bekendt” siger Josepha. Hun tror, at det er Sigismund, der har sendt hende røde roser hver dag den sidste måned. Da Leopold fortæller hende, at det aldeles ikke er Sigismund, men ham selv, der har sendt roserne, bli’r hun rasende. Samme dag som Sigismund kommer til hotellet, ankommer også fabrikant Julius Müller (Karl Stegger) fra Berlin med sin datter Klara (Lone Hertz). Leopold tager imod, og gi’r dem hotellets bedste værelse, nr. 4. Det giver problemer, da Sigismund dukker op. Josepha forlanger, at Müller fraflytter værelset, men det nægter han. Uenigheden ophører, da Sigismund opdager den unge smukke Klara. ”Det forandrer jo hele situationen” siger han. En nyankommen gæst - en fotograf (Paul Hagen) - redder Leopold for en ubehagelig scene. Da servitricen Lena (Gyda Hansen) og tjenerelev Mickey (Jan Priiskorn Schmidt) har transporteret kufferterne op og ned nogle gange, vil Müller ikke tage imod Sigismunds tilbud om at beholde nr. 4. Müller har et andet problem: Han laver herreundertøj model ’Herkules’ ud i et. Det er hans ide, at der knappes foran. Sigismund har lavet en efterligning og kalder den ’Napoleon’ men den er knappet bagi. Nu har han anlagt sag imod Müller for at stjæle ideen fra ham. Fotografen har opfundet lynlåsen, men har ikke penge til at fremstille den. Han spørger Müller om han kan bruge den i forbindelse med ’Herkules’. ”Ikke tale om, den skal knappes - og knappes foran. Leopold græmmes ved at se, hvordan Josepha gør sig til overfor Sigismund. Han gør hende opmærksom på, at han har været i ’Den hvide Hest’ i 6 måneder. Hun plejer at skifte Kelnere meget tit, fortæller hun. De blev alle forelskede i ’Den hvide Hest’. Leopold siger, at han ved ikke, hvordan de andre har haft det, men han er meget forelsket i hende. ”Leopold, jeg bliver snart alvorligt vred, hvis du bliver ved med at plage mig!”. ”Kvinder!” siger Mickey. ”Nej, jeg vil hellere have en ged. Se nu på Lene, hun er varm på Sigismund”. Leopold er straks på mærkerne, og hjælper Lene. ”Brug nu din fantasi Lene. Du vil jo godt have fat i ham”; Josepha overrasker den i en prøve, og misforstår situationen. En tur i Bjergbanen bli’r skæbnesvanger for Sigismund. Han bliver kastet direkte i favnen på Klara, som er meget forelsket i ham. Næste dag ser Müller nogle billeder, som fotografen har taget, og stor er hans forfærdelse, da han ser Klara kysse hans værste konkurrent. Hun er forelsket, og vil giftes med Sigismund - dermed basta. Det kommer til et opgør mellem Leopold og Josepha. Leopold forlader ’Den hvide Hest’. I Byen hører han, at Kejser Franz Joseph 2 (Peter Malberg) vil gæste ’Den hvide Hest’. Leopold overbringer Josepha nyheden. Hun genantager Leopold, men først efter, at han har fået gennemtrumfet nogle forandringer. Müller og Sigismund slår deres firmaer sammen. Nu kommer de jo i familie med hinanden. Kejseren ankommer, og han formår at åbne Josephas øjne. Da Leopold p.g.a. gemytternes uoverensstemmelser igen vil forlade ’Den hvide Hest’ og Josepha i hans skudsmålsbog skriver, at han er ansat på livstid i ’Den hvide Hest’ går det op for ham, at endelig har han vundet sin Josepha.
 

Filmen kan købes hos gucca, klik her for at se prisen.

Medvirkende:
Dirch PasserLeopold U. J. Brantmeyer - kelner
Susse WoldJosepha Gabriela M. Vogelhuber - kroejer
Gyda HansenLenerl - servitrice
Jan Priiskorn SchmidtMicky - barnetjener
Ove SprogøeSigismund Sülzheimer - fabrikant
Karl SteggerJulius Müller - fabrikant
Lone HertzKlara - Müllers datter
Paul HagenSchmidt - Fotograf
Peter MalbergKejser Franz Joseph
Elith FossBorgmester
Ole MontyRejsefører
Jytte AbildstrømKrogæst og cyklist
Agnes RehniKrogæst og cyklist
Jørgen WeelKrogæst med moustache
Bjørn SpiroKrogæst med stor moustache
Aino KorvaHans unge ledsager
Gunnar BigumSekretær i byråd
Jens DueStudent i rejseselskabet
Hans RostrupStudent i rejseselskabet
Inga Schibler ReimKrogæst med kæmpehat
Ole SøgaardHendes ledsager
Kirsten HermansenByrådsmedlem
Helle HaldingByrådsmedlem
Anne Lund ChristiansenByrådsmedlem
Odd WolstadByrådsmedlem
Christen BlankeByrådsmedlem
Gert BastianByrådsmedlem
Bo ChristensenKejser Franz Joseph (stand-in)
Salzburger AlpiniaTyrolerorkester

Kredits:
InstruktionErik Balling
ManuskriptPeer Guldbrandsen
ManuskriptErik Balling
MusikRalph Benatzky
MusikRobert Stolz
DekorationerKai Rasch
Still fotografPer Grubbe
KopiNordisk Film A/S
KostumerInger Bjarne
TonemesterHans W. Sørensen
ProduktionslederHenrik Sandberg
ProduktionslederBo Christensen
SangteksterMogens Dam
Make-upRuth Mahler
AssistentFlemming Olsen
AssistentOle Steen Nielsen
AssistentBirger Lind
FotografJørgen Skov
ProduktionsselskabMerry Film
ProduktionsselskabNordisk Film A/S
Instruktion assistentTom Hedegaard
ScriptMarianne Nexmand
UdlejningEuropa Film A/S
RegissørHenning Bahs
Musik assistentBent Fabricius-Bjerre
Musik assistentIb Glindemann
MusikoptagelseBirger Svan
Efter skuespil afEric Charell
Arrangeret musikkenIb Glindemann
Arrangeret musikkenBent Fabricius-Bjerre

Filmen har sidst været vist på TV:
20/4-2014 på TV2   klik for at se flere
19/4-2014 på TV2
1/1-2013 på DR 1
31/12-2012 på DR 1
15/8-2010 på TV2 Charlie
23/6-2010 på TV2 Charlie
5/4-2010 på TV2 Charlie
20/9-2009 på TV2 Charlie
23/6-2009 på TV2 Charlie
13/2-2009 på TV2 Charlie
17/5-2008 på DR 1
18/8-2007 på DR 1
3/10-2004 på DR 1
18/9-2004 på DR 1

Iøvrigt:
Benyttet østrigsk lokalitet: Alpengasthof Mitteregg på Geisberg i Salzkammergut, lige uden for Salzburg.



Toget med nummeret 999-105 som Ove Sprogøe og Lone Hertz kører på bjergtur med er præcis samme tog som Trapp-børnene og Maria kører med i "Sound of Music". I Nordisk Films jubilæumsbog fremgår at man havde svært ved at finde statister til "Sommer i Tyrol", fordi amerikanerne var rykket ind i samme område, for at optage "Sound of Music".



Filmproducenten Henrik Sandberg havde købt de danske filmrettigheder til den østrigske operette "Sommer i Tyrol", men ville meget gerne have Erik Balling til at instruere filmen. Derfor blev der indgået en co-produktionsaftale mellem Merry Film og Nordisk Film, hvor Henrik Sandberg havde ansvaret for skuespillerne, mens Nordisk Film stod for den tekniske del af produktionen. Alle udendørsoptagelserne skulle optages i Østrig - blot få kilometer fra Salzburg. På samme tidspunkt havde et amerikansk filmselskab besluttet at optage storfilmen "The Sound of Music" i samme område af Østrig - med den konsekvens at amerikanerne havde presset priserne på lokale antikke rekvisitter som veteranbiler, hestevogne og kostumer samt honorerer til statister i vejret. I stedet måtte det danske filmselskab indforskrive både rekvisitter og statister fra hovedstaden Wien, der ligger i en afstand på over 250 km fra det sted, hvor optagelserne fandt sted.


Der opstod undervejs nogle problemer mellem Henrik Sandberg og Erik Balling. Henrik Sandberg havde indlogeret sig sammen med skuespillerne på det gæstgiveri, som dannede den ydre kulisse for "Den Hvide Hest" i filmen. Erik Balling og det tekniske hold var flyttet ind på et hotel længere oppe ad bjerget. Og Sandberg kunne ikke lade være med at dirigere med "sine" skuespillere - til stor irritation for Erik Balling. Først da Erik Balling - med støtte fra sin økonomiske meddirektør Ove Sevel hjemme i Valby - truede med at forlade optagelserne og tage hele sit hold fra Nordisk Film med sig hjem til Danmark, lovede direktør Sandberg, at han nok skulle holde sig langt væk fra optagelserne.




Dirch Passer ankom til Østrig fra Jugoslavien, hvor han havde indspillet en westernfilm. I sin nyerhvervede åbne sportsvogn havde han tilbagelagt hele strækningen til Salzburg med åben kaleche og havde på grund af støv og vind pådraget sig en meget voldsom øjenkatar, som ikke ville forsvinde. Det medførte at man under hele optagelsesperioden i Østrig ikke kunne lave et eneste nærbillede på grund af hans hævede og røde øjne. I stedet lavede man baggrundsoptagelser, som man hjemme i studierne i Valby kunne anbringe Dirch foran. F.eks. er den scene, hvor Dirch Passer sidder i en græsmark og smukt og sørgmodigt synger "Rigdom har jeg ej" optaget i Valby.




Når skuespillere og teknikere tager udenlands på optagelser, kan det ofte gå festligt for sig, når dagens optagelser er overstået. I Henrik Sandbergs skuespillerlejr på "Den Hvide Hest" blev tøjlerne sluppet lige rigeligt med det resultat - at Peter Malberg en morgen måtte melde pas. Gode råd var dyre, for der var planlagt optagelser med Peter Malberg som kejser Franz Joseph, som skulle komme sejlende på en hjuldamper til "Den Hvide Hest". Hjuldamperen, der var uundværlig i denne optagelse, var kun ledig samme dag og lejen af den kostede iøvrigt en formue. I stedet beordrede Erik Balling, at optagelserne skulle laves med en stand-in. Produktionsleder Bo Christensen blev sminket til ukendelighed. I mens drog resten af filmholdet i forvejen til den lille by St. Gilgen, hvor hjuldamperen lå. Iført fuld kejseruniform kørte Bo Christensen af sted i sin egen bil, men fremme i St. Gilgen var det ham umuligt at finde en parkeringsplads i nærheden af hjuldamperen. Han måtte parkere langt fra havnen - og i fuldt ornat spadsere gennem byen og ned til havnen. Ligheden med den gamle, folkekære og for længst afdøde kejser var slående. Det syn vakte derfor furore i den lille by, hvor man bukkede og hilste ærbødigt på det, som østrigerne mest af alt troede var et genfærd. Selve optagelserne blev gennemført planmæssigt og uden nærbilleder, så ingen kan på filmen se, at det ikke er Peter Malberg, der agerer kejseren.