Livet paa Hegnsgaard
Komedie. 3/10-1938
90 min. Sort/hvid. DVDVHS

Beskrivelse
På den jyske hede nær Salling ligger Hegnsgaarden. Her regerer den tyranniske og brutale ejer Wolle Rævsgaard (Holger Reenberg). Hans kone Karen (Willy Bille) er, af sin far, blevet tvunget til at gifte sig med Wolle, skønt hun elsker en anden, den fattige Per Søwren (Axel Frische). Da Per ser sit livs kærlighed forsvinde, gifter han sig med Ane (Sigrid Neiiendam), en ondskabsfuld og hård kvinde, der på grund af Pers kærlighed til sine elskede bøger i jalousi sætter ild til deres fattige hus, som derefter brænder ned til grunden. Efter denne episode begynder Per at drikke. Men hvorhen han end kommer på egnen, er han dog velkommen. Hans altid gode humør liver op, og gør folk glade, undtagen på Hegnsgaarden. Wolle har ikke glemt, at det var Per, der var Karens elskede. 15 år er gået og Trine (Karin Nellemose), datter på Hegnsgaarden, er vokset op og blevet en køn ung pige. Hun elsker den unge karl Visti Andersen (Karl Heger), som tjener på gården. Både Wolle og Karen er imod dette. De har andre planer med datteren. De ser gerne et par ud af den hellige Mads Villadsen (Erik Henning-Jensen) og Trine. Mads er meget velhavende og har adskillige gange hjulpet Wolle i pengesager. Karen har andre grunde til at ønske forholdet. Hun har helt og holdent helliget sig Indre mission, hvor Mads prædiker i tide og utide. Efter et voldsomt sammenstød mellem Visti og Wolle, forlader den unge mand Hegnsgaarden. Han begynder på mejeriet for at lære faget. Per bliver budbringer mellem Visti og Trine. På et bestyrelsesmøde i Mejeriandelsskabet skal der ansættes en ny bestyrer. Det bliver Søren Østergaard (Sigurd Wantzin), der får den afgørende stemme. Søren er ,inden mødet, blevet passet op af Per, som beordrer ham til at stemme på Visti - ellers kunne det jo hænde, at hans kone fik kendskab til hans erotiske udskejelser- . Under mødet dukker Visti op. Han har et ekspresbrev til formanden for bestyrelsen. Han bliver henvist til køkkenet og han bliver så rasende, at han sværger, at han ikke vil sætte sine ben på Hegnsgaarden, før han bliver hentet med vogn og hest. Visti viser sig at være en kæmpe gevinst for andelshaverne. Han har øget omsætningen kolossalt. Wolle henter mejeriets penge, og på kroen, i selskab med kromanden Sigvaldsen (Kai Holm) og slagter Ræber (Carl Lundbeck), spiller han alle mejeriets penge væk. Næste dag har Wolle kolossale moralske tømmermænd, og ser ingen anden udvej end at gifte Trine væk til Mads, hvis han skal undgå tugthuset. Han er sikker på, at Mads som svigersøn, vil hjælpe ham med de manglende penge. Men her skrider Per til værks. Han overtaler Wolle til ikke at begå et sådant fejltrin. Han overbeviser Wolle om, at han kan redde skindet ved at sende bud efter Visti. Visti medbringer proprietær Nørholm (Carlo Wieth). De ankommer i Hegnsgaardens stadskøretøj. Visti lægger sine opsparede penge på bordet og Nørholm kautionerer for det manglende beløb. Wolle og Visti kommer til en forståelse, efter at Wolle har givet Visti en undskyldning. Da Mads ankommer, får han at vide, at han får alle sine penge, som han har lånt Wolle. Rasende forlader han gaarden. Nu er intet til hinder for at Visti og Trine kan få hinanden og samtidig overtage Hegnsgaarden. Glad og tilfreds med at alt er kommet på den rette hylde, vandrer gamle Per Søwren ud på den lyngklædte hede, hjem til sit beskedne hus.
 


Medvirkende:
Holger ReenbergWolle Rævsgaard - ejer af Hegnsgaarden
Willy BilleKaren Rævsgaard - hans kone
Karin NellemoseTrine Rævsgaard - deres datter
Peter S. AndersenGamle Kræn Rævsgaard - Wolles far
Carl HegerVisti Andersen, karl
Axel FrischePer Søwren
Sigrid NeiiendamAne - hans kone
Erik Henning-JensenMads Villadsen - gaardejer
Carlo WiethNørholm - proprietær
Kai PaaskeEsper Vøvtrup - gaardejer
Sigurd WantzinSøren Østergaard - gaardejer
Petrine SonneBitte-Fip - en gammel pige
Jacob NielsenAnders - forkarl på Hegnsgaarden
Alfred BaggerSøren - røgter på Hegnsgaarden
Karen Marie LøwertMette - pige på Hegnsgaarden
Carl LundbeckRæber - slagter
Kai HolmSigvaldsen - kromand
Ejner FederspielMejerist

Kredits:
InstruktionArne Weel
ManuskriptSvend Rindom
ManuskriptFleming Lynge
MusikAksel Agerby
MusikCarl Nielsen III
MusikEmil Reesen
KopiJohan Ankerstjerne A/S
Musikalsk ledelseEmil Reesen
TonemesterPoul Bang
KlipMarie Eilersen
FotografKarl Andersson
ProduktionsselskabASA
UdlejningTeatrenes Films-Kontor A/S
AtelierASA
ProducentHenning Karmark
ProducentJohn Olsen
Efter skuespil afJeppe Aakjær
Manuskript konsulentSvend Aakjær
Manuskript konsulentNanna Aakjær
Historisk konsulentKai Uldall

Iøvrigt:
ASA optog også en svensk version af filmen med titlen "Folket på Högbogården", der blev instrueret af Arne Weel. Atelier-billeder blev taget på studierne i Lyngby og ude-billederne i omegnen af Gränna, 30 km fra Jönköping. Fotografen var ASA's cheffotograf, den dansk-svenske Calle Anderson. Annalisa Ericson havde Karin Nellemose's rolle i filmen.



I en lang artikel i Skive Folkeblad den 7. juli 1938 fortaltes om optagelserne i forbindelse med filmen "Livet paa Hegnsgaard". Optagelserne foregik sommeren 1938 på tvillingegårdene Øster- og Vester Bønding i Hvidbjerg ved i Salling, hvor man benyttede sig af begge gårdene. For eksempel kørte man ud af porten i Vester Bønding men ind af porten i Øster Bønding. Hvorvidt det var for lyset eller portenes konstruktion, vides ikke. Bodil og Aage Lidegaard boede på Øster Bønding, mens Vester Bønding anvendtes til aftægtsbolig for Marie og Peter Lidegaard. Bønding gårdene blev udvalgt til udendørsoptagelserne, da gårdene havde mange fælles træk med museumsgården i Lyngby (Frilandsmuseet), hvor indendørsoptagelserne blev lavet. På Aage Lidegaards gård blev der optaget scener på gårdspladsen, hvor de smukke gamle stråtækte bygninger indgik som led i sceneriet. Desuden optog man vest for gården, hvor der stod et sohus - en primitiv hytte, hvis stråtag nåede helt ned til jorden og som set fra siden grangiveligt lignede en høstak. Huset egnede sig glimrende til slagsmålsscenen, der blev filmet den 5. juli 1938. Tonefilmsvognen kunne man ikke køre ud på marken, men med lange kabler var den sat i forbindelse med lydoptagelserne på marken. I filmen indgår andre motiver fra egnen. Der blev således optaget billeder fra Karup å (hvor lokale skuespillere medvirker i nogle danse) samt scener fra Flyndersø og et hus ved Vejrumbro øst for Viborg (Per Søwrens hus).




Karin Nellemose var en stor beundrer af havens roser og fik lov til hver dag at forsyne sig med en rose på brystet. Denne ses bl.a. under optagelsen af "Jeg er havren". Selve rosenbedet blev også brugt som baggrund ved optagelserne af Petrine Sonne som den gamle pige Bette Fip. Der blev ikke brugt lokale statister udover Aage Lidegaard og gårdens øvrige personale. Aage Lidegaard var statist, når der skulle køres med heste, idet ingen af skuespillerne kunne klare opgaven. Han fik skuespillernes tøj på og blev filmet på afstand, mens skuespillerne overtog tømmen, så snart vognen holdt stille. Aage Lidegaard fungerede også som tolk, når der opstod problemer med den lokale dialekt, ligesom han måtte hente hugormen hos en tørvearbejder og bragt til Bønding i en sæbebøtte. Når det gjaldt de praktiske gøremål som at passe kreaturerne og køre møg var det gårdens personale, der måtte stå for skud. Kun forkarlen havde en enkelt replik.


Skuespillere og filmfolk var under optagelserne indlogeret på Hotel Royal i Skive.


Litteratur: "Da Hollywood kom til Bønding i Hvidbjerg" af Ib Svenningsen (Skiveegnens Jul 2005).




Bro Mølle nr. 2 eller “Bette Mølle”, som den også kaldtes, må have ligget nord-nordvest for Bro Mølle.


Artikel i Viborg Nyt den 16. februar 1994 af Vejen Andersen.

I sidste uges Viborg Nyt beskæftigede vi os med den gamle Bro Vandmølle, hvis historie kan føres tilbage til 1600-tallet, og som i godt 175 år har været i slægten Jespersens eje, men som i - den helt gamle fæstetid hørte under egnens hoved­gårde. I dag fortsætter vi føljetonen om Bro Mølle med at Johannes Jespersen, der var sjette generation på møllen, fortæller om de godt 175 år, som familien har ejet den gamle vand­mølle ved Korreborg Bæk.

- Jeg er født i 1924 i Bro Mølle, som dengang ejedes af min far, Anthon Jesper­sen, der overtog virksomhe­den efter sin far i 1884, da mølleriet blev drevet ved vandkraft. Oprindelig har der været to vandmøller ved Korreborg Bæk, og i min drengetid var der endnu re­ster af den mindre vandmølle, som lå næsten helt nede ved den gamle Randers landevej. Resterne af denne vandmølle, et lille møllehus, blev i 1930erne benyttet som kulisse, da Jeppe Aakjærs skuespil "Livet på Hegnsgaard” blev filmatiseret. Karin Nelle­mose og Aksel Fritsche spil­lede henholdvis datteren på Hegnsgaard, Trine og den omvandrende spillemand, Per Søwring, som i et af ind­slagene sad på bænken for­an det lille hus, hvortil Tri­ne kom for at fortælle ham om sin kærlighed til gårdens karl, et forhold, hendes far, Hegnsgårdsmanden var imod. I filmens handling skulle Per Søwring indebrænde i sit hus, og i den forbindelse blev de sidste rester af den gamle vandmølle brændt af. Disse episoder er nogle af de ting, jeg stadig husker fra den sommer, da de mange film­folk arbejdede med opta­gelsen af denne film.